torsdag 10 september 2015

Hälsan är viktig

Sitter ihopkrupen i soffan
Minsta rörelse gör att ett andetag hoppa över
Små, försiktiga andetag måste göras

Runt 19.30 i kväll kände jag obehag bak i ryggen in till högra bröstet.
Smärtan eskalerade till slut fick jag klämma ihop bröstet så hårt jag kunde, nu började det med bli svårt att andas. För att för varje andetag så krampade det inne bakom bröstet. 

Strålande smärta över axeln ner i högra handen, som domnade lillfinger och ringfinger då och då. Som jag kände pulsen fast i stötar.

(att skriva här och nu är valet för att åka in till akuten är uteslutet. Den stora nakdelen med enastående förälder. Ringde "min" ssk lämnade med ursäkt för att jag ringer för smärtor i bröstet.)

Att skriva gör att jag  få annat att tänka på...Just nu
Backspace är ett måste nu, för mina fingrar funkar ej som jag önskar skriva.

Har vilo puls på 82, mer än vanligt kalla händer
Låter så sjukt nu när jag skriver ner det.

Tog en smärtlindring och en för kramper(som jag har vid behov)
Nu är behovet...

Många tankar flyger vad som sker nu i kroppen.
Våga jag gå och lägga mig?
Har jag pressat kroppen för hårt?
Är det "bara" ännu en inflammation, fast nu runt hjärtmusklerna?

Nåt är vilket som ej behagligt

Ska jag ringa 1177? Nä, dom kan mindre än mig.

Vad gör jag? Skriver ner mina tankar och känslor här till er och hoppas, önskar att i morgon är en ny dag.
Hoppas kan lura kroppen med placebo tankar...
Fått Puffa för tungt att andas

Nu har tummen domnat bort helt
Försöker att testa om jag kan öka lungvolymen, fast...Nä! Gör ont, hugger till.
Svårt att hitta liknelser...
Önskar hellre nu en mammografi för att hålla smärtan på plats


"Lyssna på din kropp!"

Hur många gånger ska vi behöva höra detta, för när det gäller! 
"Lugn! "
"Ingen fara!"
"Ta inte ut något i förväg!"

Vad händer tro du när en som Jag är multisjuk, har en obotligt genetisk syndrom, Be om hjälp?
Vården tar ej oss, mig på allvar!
För att som i mitt fall, kan jag på 1 vecka som nu 
- Behöva EKG, höjning av betablockerare
-Kissa fullsticka
-Ökade nerryckningar

(Nu sticker det i ansiktet)

Hummm? Ärligt ( Till mig själv)
Hade jag inte lyssnat på kroppen hade jag inte levt idag.

Ändå sitter jag här och ej be om hjälp.
För många anledningar som ger moment 22.

Kanske en Ipren? ( Kan hjälpa mot inflammationer)

Känns som jag 
gått på alla fyra ute i snön ( Kylan i händer & fötterna)
Som nån stark håller i mitt bröst & hjärta och trycker ihop det i handen med all kraft
Träningsvärk från he***et (Rygg, nacke, axeln, över armen på H.sida)
Att andas genom ett litet sugrör
*Ingen av dessa tar en Paus, låter mig vila

Gör allt jag kan för att få allt perfekt!

Min personlighet är svår att driva då kroppen går i motsatt håll.
Att börja om vardagen varje gång det bli förändringar i kroppen, som sker ofta...
Ofta när jag har hittat en accepptans, balans & trygghet
Måste jag börja om

Vet ni kära älskade ni?
Ska ta värma vetekudden att pendla mellan fötter och händerna och gå och krama kudden.


Foto: Morfar

Jag 2 år
Vet att ibland är det skit & elände
Varje dag, finns det något vackert
Du är vacker!


Tacksam för er

Sakta kommer lienannen

 Multisjuk.... Har mer  meddiagnoser än jag någonsin kunnat tänka mig att gå att sätta in i en kropp. Listan är lång med diagnoser, symtomer...