tisdag 8 september 2015

My Heart

1994
Mitt hjärta hade vart konstigt, dubbelslag, slog hårt...
Fick inget gehör av vården alls... Stress, sa dom. Jag var 17år.
En dag på stationen i Blekinge, satt jag i lugn o ro och väntade på tåget hem till mor.

Det var som en Blixt slog ner rakt in i hjärtat, jag föll ner från trä bänken. Vet inte hur länge jag låg på den kalla betongen.

Reser sen mig upp, chockad och rädd.

Berättade för mamma, och jag bad vårdcentralen om ett EKG.
Inget syntes, jag sändes hem.
Besvären försvann inte...
Fick komma ner till Lund för undersökning då man gå in med små slangar i ljumsken upp till hjärtat. För att skapa en reaktion.
Mamma ville ej följa med, jag var rädd. Så min lille bror A följde med.
Tack!
De fann ej det dom sökte...

Började jobba som kallskänka för en fruktansvärd chef. Som jag inte visste var ett svin förän det var försent.
Jag skrev på papper som jag trodde stod att jag fick 2500:- i kontanter i förväg på lönen.
Då vi flyttade lokalen blev jobbet ibalnd 20 timmar. "Normalt" pass var på 18 timmar.
Det jag skrev på var att jag godkände 2500:- i månaden!

En dag fick jag åka ambulans in till akuten pga hjärtat ej mådde bra alls.
När jag låg inskriven på HIA, så ringer han T. och be mig komma och stänga butiken.
Lämnade lasarettet i tro att det var väldigt viktigt att just jag skulle komma.
Där sitter han och fikar med kompisar runt 20.00. Jag städade, och gjorde iordning.
Ps han gömde kassapengarna i kylrummet. Bara där borde nån av oss alla reagera.

En dag gick jag till apoteket för att lugna magsyran då jag har nu fått dypepsi. Då sammtidigt kommer vi in på mitt hjärta. Hon rekommenderade en speciallist grupp. Visst det kostar mycket brukar vara värt det.

Jag bokade tillslut en tid.
Kom in
Han S-O gjorde ett ultraljud ( som ingen hade gjort)...
Diagnos: Läckande mitralisklaff
"Du måste sluta med hotell och restaurang för annars kommer du behöva operera klaffen"

Morfar hade precis gjort detta, eller året innan mitt besök. Hela hans bröst korg öppnades.
Det ville jag inte

Lånad bild http://sjukdomclinic 

Fick börja med betablockerare, hjärtmedicin. Blev sjukskriven i 18 månader, allt togs i från mig nu. Försäkringskassan lovade att hjälpa mig med en ny inriktning.
Så blev det inte...Att om ett städar jobb kom in skulle jag ta det.

Ett tillfälle att lämna staden kom.
Att fixa hus kontrakt i stor staden, och flytta ihop med H tjejkompisen sen (blödningarna)

Idag lever jag med besvär och äter 4 gånger så mycket mediciner. Gå på regelbunda kontroller av ibland inkompetenta hyr läkare.

Jag bli ej stressad fast min kropp blir det... skakningar, i kropp och rösten.

Senaste 5 veckorna har jag gjort EKG, och medicinen höjts.

Känner aldrig någon så väl som sin egen kropp.

Idag...
Kände jag att något ej stämde med mitt kisseri.
Vissade sig att jag har blod i urinen. Nu vänta på att Min läkare ska ringa upp och förklara att Vi kvinnor kan ha det pga. mens. 
Ps. Jag har ej mens, kan ej ha mens.
Blöde igenom allt, feber, kräks.

Stå på er, när någor inte stämmer: Säg ifrån!
Be om råd!
Acceptera ej nåt annat än respekt och ödmjukhet
Du är Värd det!!!



Sakta kommer lienannen

 Multisjuk.... Har mer  meddiagnoser än jag någonsin kunnat tänka mig att gå att sätta in i en kropp. Listan är lång med diagnoser, symtomer...