onsdag 23 september 2015

Normer

Saknar mitt arbete inom vården
Att kunna vara just den som lyssna och hjälper till.
även en dag då det skär sig mellan patient och personal - bör alla ta sitt ansvar så mycket dom kan.
Nån patient då och då, har missuppfattat mig eller så lyste mitt kaos igenom.
Hur hantera dessa saker näår dom  kommer upp

  • Först be om ursäkt, för att du menar det.
  • Även om som personal tycker patienten är "dum" och oförstående
  • Bit ihop extra som personal, klara du ej det...kanske tid för mindre timmar?


När brister dyker upp bör en genuin ursäkt komma - automatiskt

Fast det finns dom som till och med skyller en osemjan på patienten, ljuger även.
Kanske för att slippa ansvar, att lägga över allt på någon annan.

Detta är för mig helt åt fanders
attt som patient
ska behöva ta ansvar för personalens
illa beteende.
Till & med kanske be om ursäkt för nån annan

Detta hände nu på morgonen!
Jag ska skriva ner..

✴En bröt mot alla normer och respekt.
Ingen dessa två uskorna har presenterat sig.
"in kommer sista natt uska, jag tar fram mobilen för att kolla klockan, då kommer hon med en kommentar
--lägg undan den där!!
 (klockan var 06.00)

jag kunde absolut inte vara tyst-
*varför är du så otrevlig? jag
 -det är jag inte
-har många kontroller att göra!
-jag är inte otrevlig
-förlåt *skrattar*
 hon få tillslut göra mina kontroller, kände inte att det var speciellt trevligt
Jag kände att gick vidare då hon fick göra sina kontroller...

Sen...utanför dörren säger hon till ssk...
-*Hon tyckte jag var otrevlig för att jag ska göra många kontroller.!
-*Fast Hallå!!?? stämmer inte
-Säg inte saker som är sant, jag har aldrig sagt att du är otrevlig pga du ska kontroller!
Sen fortsätter hon med tisseltassel, som jag uppfatta skit med sina kollegor.
Att snacka öppet om patienten i hallen korridoren - är helt inte okey oprofissonellt

Hamnar man i en situation, vänta till rasten och prata om du anser det är viktigt.

Ljug inte, överdriv inte!

Min årsikt
Klara man inte detta när man jobbar med sjuka människor & även friska, få man byta yrke.
Helt enkelt - Våga du inte, går en charmkurs & gå en utbildning där empatiförmågan få komma fram.

Att sen då få det återberättad av nån annan,som ger känslan av anklagan


Så galet trött nu på att vägleda människor, som i stort sett bör har mer förståelse.

Inga kommentarer:

Sakta kommer lienannen

 Multisjuk.... Har mer  meddiagnoser än jag någonsin kunnat tänka mig att gå att sätta in i en kropp. Listan är lång med diagnoser, symtomer...