lördag 6 februari 2016

Religion, kristendom, Andlighet

Jag har så länge jag kan minnas kännt av Andlighet,  drömmar om att våra döda är/var änglar.
Att nån hela tiden stå vid min sida i vårt och torrt.
Även om jag ej kunnat se, känna denna eller dom.
Att ha läst, olika varianter av delar av Biblen som olika "religoner" kalla SIN Bibel. Detta med att finna ett hopp om en länk.
Kalla mig kristen var är för mig Att tro allt som stå i Biblen.
Jag har försökt med Mormornernas Bok, var omöjlig att läsa
----------------------------- Koranen besvikelsen då även den var tagen delar av Biblen
----------------------------- JHV Bok där dom även ändrat, o kan ej svara på att all                                                          översättning bli svår då just svenska språket är ett fattigt ordföråd

Många många gånger har känslan vid att Djävulen, Satan,  Lucifer vart den som stått mig närmast.
Pga vilken väg jag än har valt har gett bakslag, rena rama skiten.
1996: Gick jag på Folkhögskola, där religion var ett ämne.
Vi Fick reda på att en Präst skulle hålla klasserna.
*Blääää* Tänkte jag
Första lektion gjorde hon en prestation, där hon fångade upp mig!

Hon gav mig informationen att vara troende betyder att man tro. Även tro på livet!

Sen sentonår då jag bott själv öppnade  jag dörren för mormoner, Jehovas Vittne.
Dom frågor jag har/hade kunde de ej svara på.
För mig intill enkla frågor.
Då när dom ej själva vet vad deras Bibel står, hur ska jag kunna då ta mig till detta?

En sak som inte många känner till...
Förra året av en slump träffade jag om Och om igen en tjej som jobbade på en klädesbutik som Jag besökte ofta.
Vi Bestämnde en fika, där religion kom in och det var skönt och ovant att kunna.
I slutet kom broschyrer upp om Vakttornet.
Hennes erbjudande om att studera "biblen", stora ändringar av o från Biblen
De viktiga frågorna om JHV som att ej ta emot blod inte ens för ens egna barn, och varför ej Fira det bästa som kan hända oss är att bli förälder bla.
"Vänta vi kommer dit!"
Jag började gå på möten, som även där fanns människor med kraftiga fördomar, förutfattade meningar.
Många erbjudande att "Vi" finns här för dej, be bara om hjälp.
Vi kan ta Bus med på aktiviteter, bara ring
JAG bad om hjälp i samband med operationer, och i med min sons önskan följa med på ett tufft möte.
Förra sommaren hemma hos dom grillades mat.
Den yngre tjejen E.
Jag började att berätta hur tufft det är att ha Gastro Pares. Att Cancern inte försvinner för att jag äter godis.
Då kommer hon med en kommentar som sårade mig djupt
"-JAG VET hur det är att ha Cancer min mamma hade det. Så allt handla om karaktär Och vilja! "
Jag försökte få henne förstå  henne att det är långt i från än att vara I det.
Inget gehör alls.
*Jag avbokade 1 gång, hon 3 gånger  (återkommer) För studera
I studierna somnade jag flera gånger då kroppen ej klarade så länge som jag ville.
Vi Bestämnde att kortare tiden.
E sa att allt jag orkar kan göra var bra.
Då jag gickin på deras hemsida Och kunde lyssna.
E. Hjälpte mig att hålla kraven min  kropp klara - inte dom jag vill.
Märkte att när jag smsade nån av dom 3 i familjen -Tog det lång tid innan svar, om jag ens svar kom tillbaka.
Kallade E min syster för önskade så att dom kunde bli samma sätt dom som kunde finnas där på just det sättet en familj ska göra.
E. Följde till och med på ett SIPmöte.
Jag tackade På alla de sätt jag kunde, köpte,  bjöd på middag fast pengar ej fanns till det.
Gjorde mitt bästa att vårda mitt språk. Vara med på nästan alla mötena på söndagar.
Efter E's kommentar om Cancern, förändrades något.
Mannen var en av dom äldsta, vart bra disskioner.
På väg hem från ett av söndags mötena utan E i bilen.
Fast där sitter Bus.
Mannen börja påpeka att jag måste vara Mer aktiv, boka mer möten med E.
Kankse till och med 2 går i veckan.
Jag försökte få han att förstå Att jag gör det bästa Jag kan. Även aktiv på hemsidan.
Det var ej tillräckligt, Jag ska helt enkelt spara engerin så det kan ha till studierna.
Försökte om o om igen förklaradde att det fungera ej på det sättet
Att Jag måste prioteringar om och spara energin till studierna.
Att det jag idag gör är under all kritik för låg.
Än en gång försökte jag få han att förstå att spara energi är inget alternativ jag har. Om jag prioteringar om, så få tar jag bort mig fast också Bus.
Hela diskussionen blev obehaglig, kände mig överkörd,  otillräcklig och misslyckad.

Efter att dörrarna till bilen stängdes, frågade jag Bus om och om hur han reagerade av "samtalet"
Inget han tyckte om - att han var nära att Be mannen vara tyst!

Då jag ej ringde, smsade var det tyst länge.
Träffade E i ett köpcenter och berättade hur sårad jag blev.
Hon bad om utsäkt- Jag förlät henne.
E. planerade en flytt till en stad typ 30-40 mil upp.
E. hade nu flyttat...

Jag fick tiden till universitet sjukhuset för inläggning nästan en vecka
Sände Eˋs mor och far om frågan om dom kunde ta ett dygn?
-Nej det datumet kan vi inte!
Då frågade jag ett av de andra 5 dygnen...
-Nej det kan vi inte!

En känsla av lögner, vill ni inte SÄG, SKRIV det då.
Tankarna kom att jag kanske ska avboka min inläggning, som var viktigt.

La de åt sidan, fick tag i en gammal kollega som jobbar inom vården. Som Gärna ta hand Om Bus.
Söndagskvällen var redan Bus hos C.
Jag började få ångerst, varför är det värt att åka? Att lämna honom har jag gjort men inte så långt i från.

Tillbaka:
Efter 3 månader ungerfär då jag ej fått svar på nåt av mina sms till alla de tre i familjen. Få JAG ett medelande på facebook, att jag är otacksam, att jag borde ha hört av mig.
Att hennes föräldrar vart och ringt på (-Jag skrev att komma på kvällarna är ett sms eller samtal innan viktigt!)
Hon var arg  för att hon var tvungen att be om ursäkt!
Att DOM lagt så mycket tid och kraft på mig.

Detta är bara en liten liten del av det brev hon skrev!
Så varför skrev inte Dom? Varför svarade inte Dom på meddelande?
JAG la nog över 12 månader på en grupp som var full med lögner och svek!
Självklart förtärktes mina besvikelser på troende, Jehovas Vittnen.
Min son sa att det var bra att inte behöva träffa dom mer, då (enligt han) var elaka, och sa elaka saker.
Han hade väldigt svårt att JHV inte accepterade homosexuella
"Mamma, Kärlek är kärlek, Det är inget fel idet!"
11 år var underbarnet
Jag är oehört stolt över honom-Han är så mycket klokare än många andra ink. vuxna!

Fortfarande har jag frågor, funderingar, ett starkt drag mot religoner och andlig utveckling.
En dragningskraft till att utvecka andligheten.
Haft en paus med kontakt med nån diskission om religon Gud, sedan i sommras.
Flera gånger har jag tänkt att besöka en fantastisk Diakonistan på CLV, som jag jobbat ihop med i samband på Akutenheten (över 2 år sedan nu, när benen bar mig)
En dag skrev jag en lapp och la mellan listerna vid hennes dörr.
Hon ringde...
Som hon sa tog det ett litet tag innan hon förstod vad jag behöver i samtal.
Vi har sedan dess, kanske 3 månader haft regelbundna kontakter.
Hon gav mig också den "Riktiga" Biblen
(Förra året på Matmässan mötte jag den Präst jag hade när jag gick på Folkhögskolan 1996)
Jag blev oherhört glad att se att hon jobba kvar, att hon Vill träffa mig och prata!
Tog tyvärr fram till nu...Jag ringde och vi har träffats 1 gång hemma hos mig
Att hon erbjöd att hon kunde komma till mig var som en gåva
Vi ska nu börja studera Biblen - Vilken gåva att få studera med en Präst.
Granska Biblen = Granska mig själv, som givet  för mig är Bra

Fått höra att jag har lätt till andligheten, att kunna se och känna. Att utvecka detta skulle vara till en fördel.
Jag berättade då att även då öppna jag den "Mörka" dörren - Inget jag har kraft eller kunskap att styra.
Jag vill INTE öppna den dörren mer-
Klart jag Vill Öppna den ljusa dörren
Balansen är då ett måste
Uppdatera min Kärlek till Korset, det med Ying&Yang är Bus


En sak som känns fantastiskt är att äntligen kunna ta tillbaka mina kors - Kastade de jag hade, även filmer som ansågs olämpliga.

Kanske kan Prästen kunna hjälpa mig där? Att hitta Balansen❤

Saken är att jag är starkt troende, fast tro inte än på Biblen, korset kom 400 år innan kristendomen.
För mig är det en stark symbol. Jag vill TRO på Biblen, där av måste jag få svar på mina Frågor
En ära att få ha dessa två Qvinnorna i mitt liv.

Detta är en liten del, men ack så Viktig vad jag tro:
"Gud är kärleken, Vi bär på Kärleken, Allstå är Vi Gud!"

Inga kommentarer:

Sakta kommer lienannen

 Multisjuk.... Har mer  meddiagnoser än jag någonsin kunnat tänka mig att gå att sätta in i en kropp. Listan är lång med diagnoser, symtomer...