tisdag 12 januari 2016

Marzine, Ondansetron & Prostafen....Kräkig

Äckelprat, kräkprat...

Karusell illamånde
Åksjuka
Calici-Magsjukan

Det är min kropps vardag, sen som alla andra symtomer går det i skov.
Det?
Gastro Pares-Som vill ha allt passerat
Collon Irritable- Fibrer, då ligger jag i kramper om så smärtor med skal


Smärta runt gallan, lever njure, minsta beröring gör att uppstötningar framkallas.
Dofter från mat, cigaretter, parfymer Kan förvärra illamåendet till en annan nivå
Där jag inte klara av att titta på tv där dom laga mat, dricker alkhol
(Bara skriva om det nu Ökar illamåendet)
Nu efter en kort dusch, ligger jag på sängen och skriver.
Magen är svullen, öm
När tarmarna rör på dig ger det ett obehag, smärtsamt obehag.
Att ligga ner i sängen är omöjligt utan att kräkas
Att böja mig fram är omöjligt utan att kräkas
Så... vad kan jag nu göra utan att röra på mig?
Vila en stund

Hur pinsamt har det inte vart när  vi vart hemma hos några, ätit god mat, umgåtts.
När i hallen vi klä på oss, nu ska skorna på...böjer mig fram...
*Baaarf*

Det är som om brocket öppna en port så allt kan flöda igenom.

Med skovet kommer jag inte utanför dörren, peppa ta i trä *knack knack* så var det ett tag sedan.
Då har jag inte ens kunnat få i mig vatten utan att kroppen stöter ifrån sig det.

Samtidigt är tarmarna galna då dom ej få det som behövs ( Tro dom ja)
Idag är jag tacksam att vara hemma och tillgång till Toalettten.

Hög, snabb puls - Till och med oregelbunden
tung andning - med korta snabba tag
Skakningar, ryckningar...

Plus all den andra Vardags smärta - Ryggen går snart av!
                                                                  Bäckenet sprängs
                                                                  Migrän, smuskellsvaghet(Idag vart det svårt att                                                                       sprätta upp brev)

*Ögonen sluts, jag somnade till en stund*

Nu är smärtan i ryggen så svår att jag inte vet hur jag ska få den i viloläge

Ja, nu har jag beskrivit lite av en del av kroppens symtomer och besvär.

🔸Idag började dagen med en panik, som ordnade till sig - Rädd blev jag
🔸Har också ringt runt idag för att orda med LSS, då ingen verka kunna eller vilja      hjälpa-Tack till LSS handläggaren som sen tog tag i att ringa extra samtal och snart  kan vi ialla fall ta ett steg framåt.
🔸Försökt att klarna uppp med Apoteket
🔸Ringde H&M ang en leverans
🔸Mailat runt till vårdpersonal, ang framtiden
🔸Min mun,tänder ger sådan smärta att känslan av tandlossning är hög. Sen har jag  hammnat mellan stolarna. Av min tandläkare och landstinget, bettfysiologen.


⚠Efter att vilja vara aktiv, då förmiddagen spenderades mest stående.
     Räckte för att sedan 15-tiden vart utmattad.
     Huggande smärta i buken, lever, njure område-körig i magen
     Öm i & på hela kroppen-Knappt ljud till röst kvar, eller kraft i bröstkrog för ett kort      samtal.

Så många gånger de korta stunderna då det känns okey!
Att kanske kanske kan jag bli kvitt EDS, sen kommer sanningen, det vetenskapliga.
Mitt Collagen i Bindvävnaden har kraftiga brister
Socialstyrelsen;
"Ehlers-Danlos syndrom
Sjukdom/skada/diagnos
Ehlers-Danlos syndrom (EDS) är en medfödd bindvävsdefekt som påverkar leder, hud och blodkärl. Förändringen i bindväven beror på defekt kollagen, ett av kroppens grundläggande byggnadsmaterial och det vanligaste proteinet hos människan. Kollagen utgör nära en tredjedel av kroppens totala proteinmängd. Det finns kombinationer av minst 25 olika kollagen i hud, ben, senor, brosk, blodkärl, tandkött, basalmembran, hornhinna, ögats glaskropp och stödjande vävnader i inre organ. "

Jag gör det bästa JAG kan, och ofta ändå mer än jag borde. Ändå rasa min vardag så många gånger.
Har överkrav, känsla av maktlöshet och ofta urlakad.
Pga andra människor, pga saker jag missat, pga min EDS ändras.
Ärligt talat vet jag inte en enda del som inte är  påverkad av diagnosen. Det betyder INTE att jag ger upp, eller sluta att hoppas.

Önskan om beröm lite oftare vore trevligt!
När det kommer värmer det mitt hjärta så att just då är allt okey.
Att Få höra ord som att jag är en vardags hjälte, en förrebild, en insperation gör att Jag inspireras.
Klart att en del av mitt hjärta bli starkare!
Oftare tar bort det/den som är energitjuv. Älska mig själv, med alla skavanker.

Utanför vår lokala Ica, sitter det tiggare.
Speciellt en kvinna med mörkt lockigt hår, runt 25 år med ljusblå ögon.
Jag har velat göra något för henne, har ej kommit på något som kan bli just hennes.
Några gånger tänkt på att ge en termos med varmdricka. Tyvärr när jag kommit hem, har jag glömt bort.
I söndags gav jag henne en picknick filt - Idag såg jag henne använda den. Inget stort, hoppas det gav henne lite.

Glöm inte er själva hur och vad Ni behöver, också varandra💋


Inga kommentarer:

Sakta kommer lienannen

 Multisjuk.... Har mer  meddiagnoser än jag någonsin kunnat tänka mig att gå att sätta in i en kropp. Listan är lång med diagnoser, symtomer...