måndag 18 januari 2016

Kan inte andas...smärtan är stark

Smärta?
Smärta är ett ord som används ofta i olika sammanhang.
Jag har värk/smärta varje timme varje dag. Ibland bli det skov  i symtomer eller med dianoser.
Nu har jag klivit in på min 5:e vecka skov.
Allt peverkas när det förvärras i kroppen, muskelsvagheten ökar, tung andning då det smärta i musklerna.
Sömnen ger sömnparalys oftare, ofta i samband med mina mardrömmar.
Arytmin känns lättare av
Nacken är svår att slappna a, även med tvång.
Mina muskelkramper ökar i styrka och kraft- så pass mycket att runt 04.00 vaknade jag, sen känner jag att varje andetag är ett motstånd.
En stark smärta att det var svårt att andas.
112
Helt underbar ambulanspersonal, då jag ej ville åka med. Deras hjälp på plats gav en helt annan dag.

Att kämpa med kroppen är en sak, att behöva slåss, kämpa mot för vården kunde ha varit bättre.
Genom mindre kamper, ha läst på innan mitt besök en empati. Det händer...
Inte ofta
Väldigt sällan
Tänk, tänk om vården kunde vara realister. Ofta lever dom i en fantasivärld där allt med sjukgymnastik, m.m kan minska smärtan till och med ta bort.
Säkert i många fall...
Inte med Ehlers danlos syndrom... Tyvärr
Ingen annan än Vi hade velat att det skulle vart så enkelt att gå till sjukgymnasten.
Klart att jag nu ska trycka på taktilmassage, fast det inte är i deras jobb.
(medans jag skriver detta inlägg, har det vart svårt att få ro i kroppen på grund av smärtorna)

Smärta i saknad av någon
Känslan att hjärtan nu är trasig och kan ej bli helt igen.
Min Morfar dog 2005
Min kusse (19år)2006
Min Mor              2007

Än jobba hjärtat på att fylla deras platser.

Smärtan att förlora sin identitet
Aktiva, fremåt...
Det är jag fortfarande, bara lite långsammare.
Kan inte heller umgås längre perioder.
Börjar hitta Mig
Kroppen förändras
Jag få börjar om med helandet
Väldigt ofta

Svar på frågan vad som driver mig, håller mig ovan vattenytan?!
Unna mig och familjen det vi uppskattar.
I helgen bokade jag ringhållare för att få mer ordning på sminkbordet

Inga kommentarer:

Sakta kommer lienannen

 Multisjuk.... Har mer  meddiagnoser än jag någonsin kunnat tänka mig att gå att sätta in i en kropp. Listan är lång med diagnoser, symtomer...