söndag 15 november 2015

kärlek på hyllan +

Först lite gnäll och förklaring varför jag skriver 04.35 denna söndagsmorgonen.

Först av allt, kan jag hata mig själv att jag är i den situation jag är i... i bland.
Att vara ensamstående mamma, med ingen släkt mer än 1 person som stå bakom, som ger min son det han förtjänar.
Att idag vara sjukskriven, med en kropp som är multisjuk, progressiv, och agressiv, genom att förändras snabbt och ofta. Har en mage som stöter ifrån det mesta... så varje dag är en kamp att inte väga 44.2 kg igen.
Gör allt jag kan hålla vikten iallafall 50kg. Börjat kunna äta ute igen...
Jag har inte anorexia, bulimi...jag har
En försvagning 2/3 av matstrupen
Magmunnsbrock på 2cm
Dyspepsi
Gastro Pares
Kronisk magsäcks inflammation
Colon Irritabile
Så tänk att skaka en flaska utan kork=Min mage
Fått ta bort mycket på min omsorg för att kunna ge Bus, hemmet alla måsten den kraft som behövs.
Så Ja! Jag förändras med sjukdomen.
Att allt stå, är på mina axlar, allt ansvar. Att vara själv i ekonomin.

Fast...
Jag är en Enastående mamma, som har en nära som bry sig om mig och Bus.
Att med en multisjuk kropp har ändå ett begär att hjälpa andra, informera alla om många olika sjukdomar.
Mål att föreläsa om livet, att hur det kan bli om inte rätta redskapen finns.
Informera, om sex, droger, livet som barn och tonåring, bjuder gärna påmig själv
Kämpa varje dag att behålla maten då kroppen stöter ifrån det mesta, kämpar att hålla ihop.
Jag få ihop Bus vardag. Jag tar hand alla kontakter med myndigheter som krävs när behov är starkt, skolor, sjukvården.
Har äntligen börjat försöka stå på mig för Mig som jag gör för andra.
Kroppen klara mindre & mindre av det jag bergär-är nu i en processen att kanske få hjälp att spara energi till Bus & habilitering.

Pga att jag pressade kroppen nu ett par dagar.
Så har skoven försämrats, myrkrympnings ökning, smärtor i sklettet, mest armar & ben.
ME/CFS
Så med melatonin-ingen sömn Obehagligt i huden - som 1000 nålar. Smärtor i alla leder.

Måndagen den: 9/11
Var bestämt i 2-3 veckor att jag igen ska få börja med vitaminer igen...
Lakaren hittade inte för att förskriva receptet.
Jag sa att efter besöket dra jag till "mitt" Apotek & fråga där.
Det gjorde jag...När Farmaceuter ordnat vilken uppdragningskanyl & injektionskanyl & spruta.
Min läkare hade gått för dagen
Vårdcentralen sagt att hon skrev ner allt till läkaren.

Onsdag ett telefonsamtal med läkaren AL.
"Orda Inte med det idag, tar de på fredag."

Meeeeeeen😢

Fredag som med en liten chock vad klockan var 11.00 detta är min 1:a sovmorgon. Sen vaknade jag med ett tryck i huvudet & migrän.
Hade 4 missade  samtal "skyddat nummet" Antaligen sjukvården.
Inte hört mitt medicin Larm.
Kände mig inte utvilad.
Tiden var 12.45.
Missat sms oxå... från min manikyrist
Kl.11.01 "Du kan komma nu". Skrev min manikyrnist.
Så med dubbelseede (som ny)
Försökte jag lägga på Nice day make up😘😘

Då ja ej var säker på mitt färdtjänst-kort.
Jag kör de 5-6 km.
Det jag ej såg innan var hur hårt det blåste. Tre vantar på styrhanden.
En filt, plus en vindtät filt.
Jag var ändå nedkyld
Då efter en titt hos vc vem som kan ha ringt...
No body?!
Till Apoteket -inget nytt recept

Hem Med lokaltrafiken...var hemma lite efter 12😕
Tuppade av i soffan.
Klockan 15.35 öppnade jag tungt mina Ögon-kom på att Vi är bjudna på våfflor hos grannen vid 16.00
Trodde inte att jag skulle klara det, tur var att jag redan var iordning.
Efter 1.5h så var smärtan svår o den ME/CFS
Nya missade samtal...
Ett skyddat nummer ringer: A till sköterska.
"Jag har ringt dej flera gånger"!
Jag-" Nä 1 missat samtal har jag på eftermiddagen "
A. Var tjurig, oproffsionell.
" Ja nu finns ditt recept att hämta ut!"

Så lördagen blev det
Mitt i allt till apoteket innan de stänger.
Stressad av att allt kommit medeller inte.
Och så var det...
3 tillbehör för att ens kunna ta medicinen, fanns inte förskrivet.
Så Jäkla trött på att inget få rulla på. Min vårdcentral vet allt.
Samtal med dom bli de alltid kränkningar.
Nu måste Jag ringa och jaga på måndag.😠




Bestämde med en gammal vän en fika.
                                                    Fikan kändes som en date 😙
                                          Tyvärr märke jag att min umgås tid kan variera
                                                       men 1-flera timmar.
                                           Med äkta& ärliga vännerna kommer skrattet naturligt.
                                              Var fantastiska härliga timmar med samtal, minnen och                                                                            prat om livet
                                               Väldigt nöjd fast nån försökte bromsa mig
                                         ...så tack för Äkta ödmjukhet utan nån backtanke på att                                                        sen kritisera, kränkande med ord.
                                  😂Så många skratt & de tårarna som rann var pga skrattet.
                                                                      Tack D







Inga kommentarer:

Sakta kommer lienannen

 Multisjuk.... Har mer  meddiagnoser än jag någonsin kunnat tänka mig att gå att sätta in i en kropp. Listan är lång med diagnoser, symtomer...