måndag 31 augusti 2015

Nu började det...

Tro jag gick i lågstdiet när jag började röka mammas fimpar, stora som små. 
När jag gick i mellanstadiet köpte jag mina egna cigaretter och tog av mammas. 
Som 13 åring hade jag nu tagit mina första halsbloss, även med "Peppakaka". 
Skämt och sidor... otroligt tragiskt. 
Jag var nu 6år, A 3år & D 1år. 
Jag har rent biologiskt en store bror, P! Som är 7 år äldre än mig. 2007 Hans egna ord vid mammas bortgång kan inte stämma mer. "Jag har aldrig varit en storebror åt er, jag skall börja nu!" 

Vintern 2007 3 månader efter mammas död, fick jag mail där han skriver att han "inte ens tycker om mig, att om han vill, tar han kontakt med mig" 
Det stämnde, åren har gått, han har gift sig. Visst att straffa mig för, ja vet ej varför. 
ATT utesluta mitt barn, är rent vidrigt. I hemmet, som då bestod av mig och mina tre bröder. 

EN mor som rökte, tyckte om likör, att vara ute och dansa. Avskydde att laga mat, däremot var hennes mat väldigt god. Att vi fick äta oss mäta är en underdrift. Vi hade våra mattider. Missde man den fanns det inget att få. Ingen mat var sparad. 
Var jag hos komisar där dofter av matlagningen gjorde att hungern ökdade, när det var dags för mat var det absolut inte alltid så att jag fick följa med ut till matbordet. Satt i rummet och hoppades ändå att mat fanns när jag kom hem. 
Nej, inte denna gången heller. 
Det blev så i bland att jag svimmade. 

Sen...Mamma köpte hasp satte på kylen, med ett hänglås. 
Ja nu var skåpet stängt. 
Tur för mina smala armar, kom jag ibland in i kylen och fick se om jag nådde något. 

Mina minnen har aldrig varit starka. Bilder från händelse har jag som små reflexer, ser jag att jag ville vara mycket med A, lekte mycket med lego, He-Man gubbar. Han var organiserad, lugn, rolig... allt jag kände att jag inte hade. 

Jag låg efter skolan, blev slagen, kränkt, hotad varje dag i skolan. 
Från 1-3 hade jag en bästa kompis L. Lärarna tyckte att vi umgicks för förmycket. 
Att E & J detsamma, så dom delade på oss. Jag skulle omgås mer med E. Sen i slutet 3:an flyttade L till Stockholm. Då blev det E & J igen. Jag blev reserv... hela mellanstadiet. 

Sen på detta fick jag bröst i 4:e klass och samma sommar fick jag min mens. Fy 17.... tog toapapper som bindor. Lämnade hög av blod i papperskorgen som jag försökte dölja allt jag kunde. Gick inget vide. Mobbningen ökade. ..hemma var allt i från ett tryggt hem. Ibland känslan att mamma var min hjältinna att hon var mot alla och allt.

Sakta kommer lienannen

 Multisjuk.... Har mer  meddiagnoser än jag någonsin kunnat tänka mig att gå att sätta in i en kropp. Listan är lång med diagnoser, symtomer...